2013. július 12., péntek

Egészségbiztosítás az USA-ban

Ebben a kategóriában jött hideg is, meleg is az elmúlt két évben. 
A három leggyakrabban előfordulő jogviszony: egeszség karbantartó szervezet biztosítottja, (Health Maintenance Org.), preferált szolgáltatók szervezetének biztosítottja, (Preferred Provider Organizations, azaz PPOs), vagy biztosítás nélküli (self-payer).

A HMO-nál szolgáltató csoportot kell választani, és az azon belül operáló orvosokat lehet igénybe venni, minimális vizit díj mellett. Csoportot, biztosítón belül, hónap végén lehet változtatni. Próbáltam, egy telefon beszélgetés volt a HMO ügyfélszolgálatával, alig több mint 5 perc a telefonos menü végétől. Helyismeret nélkül nehéz elsőre olyan csoportot találni, ahol a háziorvos, a szemorvos és a nőgyógyász is szuper. El kellett döntsük, mi a prioritás, a többin meg kompromisszumot kötöttünk. Szakorvost felkereshetünk a hálózaton kívül is, de csak saját költségünkre. Tisztelet a kivételnek, fizetni helyben kell, készpénzzel vagy kártyával. A csekket nem szeretik. Jó nagy ország, 301 millió lakos, a bizalom kockázatos. A havi biztosítási díj elég magas és a dolgozó költsége, a munkáltatók általában hozzájárulnak. Családtagot évfordulón lehet hozzáadni, év közben csak újszülöttel működik a dolog.

A PPO egy fokkal lazább. A havi biztosítási díj lényegesen alacsonyabb, mint a HMO esetében. Szakorvost hálózattól függetlenül fel lehet keresni, de a vizit díj is (co-pay), a receptre felírt gyógyszerek önrésze is lényegesen magasabb, mint HMO-val. Szakorvosi beutalóra nincs szükség.

A háziorvos (Primary Care Physician) a PPO-nál jó ha van, a HMO-nál kulcsfigura. Csak az ő beutalójával mehetünk másik orvoshoz, laborba, röntgenre (még akkor is, ha egyszerű szűrővizsgálatról van szó). Ami tetszett: visszatérő tünettel vissza lehet menni a szakorvoshoz közvetlenül, többször is. Az elszámolásunkat a biztosítóval is, a többi orvossal és a munkáltatókkal is a háziorvos koordinálja. Nem egyszer hallottam, hogy a táppénzről visszatérő dolgozóról érdeklődött a munkáltató orvosa, mielőtt a dolgozót engedték volna felvenni a munkát. Mivel az alap évi szabadság 15 munkanap, sok a visszaélés. (Itt jegyzem meg, hogy a munkaszerződésbe bekerülő fizetett szabadsag megállapodás kérdése, nem törvényszerű a 15 nap!)
Április végén voltam éves általános vizsgálaton. Időpontra mentem, mégis vártam egy órát, mire a doktornő bebotorkált a vizsgáló szobába. Minden voltam, csak elégedett nem, ezért habozás nélkül váltottam szolgáltatót egy szakorvos miatt, aki máshol rendelt. (Megérte.)

Kaptam beutalót labor vizsgalatra. Érdekes volt! Egy falra szerelt mini képernyőhöz és billentyűzethez kellett járulnom, ahol szépen bepötyögtem a saját adataimat, csak ez után szólítottak. Ez az egyszerű lépés rengeteg időt megtakarít a laboránsnak egy nemzetközi környezetben! Meg sem próbálják lebetűztetni a sok hosszú, érthetelen idegen nevet. Lelassítaná a munkát. Sok beteg nem is beszél angolul. Ami meglepett: a kórház alagsorában a laboráns egy indiai doktor volt. Nem tudom, mennyit tanult, mennyi tandíjat áldozott a diplomájára, de egy technikus munkáját végezte, méghozzá mosolyogva. 

A számlák átfutási ideje hihetetlen hosszú! Az április 25.-i laborom számláját június 26-án állítottak ki, nekem. 334 dollár volt, extrák nélkül. Első körben a háziorvosnak küldték, akit leváltottam. Normális esetben ő fizet, aztán megtérítteti a biztosítóval - most (természetesen) elutasította. A labort nem érdekelte van-e biztosításom mikor ott jártam, mert számítottak a háziorvosra. Nekem jutott a feladat beszélni a biztosítóval. Azonosítás után egy helyi, hibátlan angolsággal beszélő ügyintézőt kaptam, aki pillanatok alatt megtalálta a számlámat, egyik szolgáltatótól a másikra átvezette és kedvesen, világosan elmagyarázta, soha semmilyen számlát ne fizessek ki, amig velük nem beszéltem. Derűs, vidám, kompetens. Egy élmény volt.   
Magát az orvosi vizgálatot a mai napig nem számlázták ki. Azért átnézem meg egyszer a bontatlan postát :)

Biztosítás nélkül csak az életmentő beavatkozásokat fizeti a Medicare. Nagyon kockázatos. Egy MRI 5000 dollár, szülés 7000 körul, intézete válogatja. Műtétekről nincs információm. Egy út a mentővel a kórházig 900-1500 dollár között van és nem megúszható. Ha valaki rosszul lesz, a 911-et hívják és menten felvonul a rendőrség, a mentő ás egy csillogó-villogó tűzoltó autó. Mindenki fél a perektől, ezért maximális biztonságra törekszenek és hacsak lehet, bevisznek a legközelebbi kórházba.


Jő hétvégét! 
Dóri

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése